Polacy niechętni wobec banków

TNS OBOP opublikowało nowe wyniki badań zlecone przez Lendico, właściciela globalnej sieci i platformy pożyczek społecznościowych. Dotyczą one zainteresowania Polaków korzystaniem z usług banków, ale również paradoksalnie – parabanków i platform podobnych do tych prowadzonych przez Lendico. Wyniki są zaskakujące – ponad 1/3 Polaków jest niezadowolona z usług banków w Polsce.

„Jakie pożyczki wybierają Polacy?”

żarówka jako symbol pomysłu

Polacy niechętni wobec banków. Szansa dla sektora pożyczek pozabankowych – wyniki nowego badania TNS OBOP

Odpowiedź na tytuł ostatniego badania opinii publicznej może być wielką szansą dla sektora pożyczek pozabankowych – Polacy bowiem coraz rzadziej wybierają banki, jako instytucje kredytowe i pożyczkowe. Pożyczki społecznościowe wciąż są dla Polaków nowością, z tego też względu Lendico poprosiło o zorganizowanie podobnego badania, aby poznać bliżej opinie społeczeństwa na temat oferowanych na rynku usług finansowych.

Główne wnioski płynące z badania:

  • 37 proc. Polaków „narzeka” na duże marże pobierane przez banki
  • ten sam odsetek Polaków skarży się na dużą trudność w pozyskaniu pożyczki i kredytu bankowego
  • prawie 1/3 Polaków zapożyczała się w ostatnim roku (jako „zapożyczenie” rozumie się również pożyczki od rodziny czy znajomych)

Z jakich pożyczek korzystamy najczęściej?

Najczęściej korzystamy z kredytów gotówkowych proponowanych przez banki, następnie z pożyczek, również tych rodzinnych lub od przyjaciół. Zakupy na raty wybierało 9 proc. z ankietowanych. Jedynie tylko 4 proc. ankietowanych wykorzystywało, jako pożyczkę debet na koncie, a jeszcze mniej, bo tylko 3 proc. ankietowanych korzystało z karty kredytowej.

Choć najczęściej wybieranym produktem finansowym jest kredyt w banku, to jednak zaufanie do tej instytucji jest wśród Polaków coraz mniejsze.

Dlaczego trudno nam się współpracuje z bankami?

Podstawowymi problemami funkcjonowania banków, które zauważane są przez Polaków to najczęściej:

  • 37 proc. ankietowanych ma ogólny problem z zaciągnięciem kredytu lub pożyczki w banku; zbyt duże wymagania sprawiają, że wnioski zostają bardzo często odrzucone
  • 18 proc. Polaków ma trudność ze zrozumieniem bankowych dokumentów, żargonu finansowego języka, nagromadzeniu pojęć trudnych
  • 15 proc. ankietowanych zarzuca bankom niedoinformowanie klientów na temat rzeczywistych kosztów kredytów i pożyczek; wartość informacji przekazywanych przez banki oceniają ankietowani jako złą lub bardzo złą
  • Co 4 badany ocenia, że koszty kredytów w banku są bardzo wysokie

Świadomość Polaków nt. innych sposobów pożyczkowania

Polacy mają jeszcze słabą świadomość istnienia innych niż bankowe sposobów uzyskania pożyczek. Zaledwie 7 proc. ankietowanych wiedziało, czym są tzw. pożyczki społecznościowe. Co więcej, na wynik ankiety nie miały wpływu takie wartości, jak wykształcenie, wiek, czy miejsce zamieszkania badanych. Wszystkie grupy społeczne odpowiadały w tej kwestii bardzo podobnie.

Dyrektor zarządzający Lendico, platformy odpowiedzialnej za przeprowadzenie badania, zauważa jednak:

„Znajomość rozwiązań social lending na poziomie 7 proc. populacji to całkiem niezły wynik. W Wielkiej Brytanii znajomość tego segmentu deklaruje 15 proc. ankietowanych. A przecież rynek brytyjski jest kilkukrotnie większy niż polski, pożyczki społecznościowe działają dłużej, a od kilku miesięcy ich działanie jest regulowane przez tamtejszy odpowiednik Komisji Nadzoru Finansowego. Koszty zaciągnięcia pożyczki na Lendico zaczynają się od niewiele ponad 10 proc. RRSO, więc to bardzo atrakcyjna oferta, do której konsumenci się systematycznie przekonują”

Analitycy, na czele z przedstawicielami Lendico, mogą mieć w tej kwestii racje. Obecnie rynek pożyczek społecznościowych w Polsce warty jest około 40 mln euro, podczas gdy rynek europejski osiąga już wynik 1 bln euro.

Pożyczki społecznościowe mogą być najbardziej przyszłościowymi, jeśli niezadowolenie w stosunku do banków wciąż będzie rosnąć.

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz